Jdi na obsah Jdi na menu

GOTHIC - recenze hry

22. 2. 2007

Obrazek

Bylo nebylo, království Myrtana, které se těšilo dobru a blahobytu, bylo to království bohaté a není divu, že i okolní kmeny si chtěli něco "urvat" ze slávy a bohatství Myrtany ... Nastane krutá válka, v ní se ukáže, že nepřátelské kmeny nemají sebemenší šanci. Král Rhotbar, spokojen s úspěchy se pokouší rozšířit území, na to ale umírá. Na trůn nastupuje jeho syn Rhotbar II a tomu se daří zabírat další a další nepřátelská území.

Ale jak se říká "Tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, až se ucho utrhne", narazí na sílu, která ho brzy zatlačí zpět ... na Orky. Orkové hrozí zpustošením země, když tu napadne krále zajímavý nápad a po poradě s mágy se uskuteční: Vyčarovat nad hlavním městem ochranou bariéru, 12+1 mág (6 mágů vody, 6 mágů ohně a jeden Necromancer) tuto bariéru opravdu vytvoří, kouzlo se ale zvrtne a bariéra nefunguje, jak by měla ... propouští vše dovnitř , ale ven ne!

V dolech se brzy vzbouří vězni, pozabíjí stráže a vtrhnouObrazek i do hlavního města. Tam se na trůn dostane Gomez a má ze sebou i mágy ohně, místu se začne říkat Starý kemp, ten vyměňuje magickou rudu, která se zde těží za zásoby a další potřebné věci. To se však některým lidem nelíbí, odejdou spolu s mágy vody a založí Nový kemp, také odsadí jeden ze dvou dolů - Svobodný důl. Ti těží rudu, aby s její pomocí zničily bariéru. A nakonec třetí místo, bažinný tábor , tam se kněží modlí k bohu spáčovi (který, jak se dozvíte ale nebude tak hodný :-)), aby jim pomohl prolomit bariéru. A tohle všechno ze své věže sleduje i mocné Necromancer Xardas ... A najednou se do toho připletete vy, s dopisem pro Xardase a přáním ušetření keců od mnicha jste svrženi dolů, do propasti, ze které není návratu ... následuje pěkné uvítání :-)

ObrazekTak to je příběh Gothicu, není pravda nějak výjimečný, ale je velice pestrý a na několika místech se všechno obrátí vzhůru nohama (až se z dobrého boha vyklube Arcidémon, uvidíte :-)), ale víc už neprozradím.

A hra pokračuje, po krátkém uvítání od Diega popadnete první krumpáč a jdete si to vypořádat s těmy živočichy všude kolem, posléze dojdete k lávce do města, i přes upozornění stráží jsem se vydal do lesa ... chyba a velká ... :-) Svět Gothicu je sice přístupný celý už od začátku, pouze je tu malý problém se zvěří, zpočátku se budete bát všeho, co se pohybuje, posléze po pár úrovních se vydáte i do lesa, zabijete prvního vlka a posléze jste zabiti stínovou šelmou, na kterou by bylo nutné alespoň 20 úrovní navíc.

Ale také potěší, že ve hře se nahrávají snad jen tři nebo čtyři místa, zbytek je bez otravného nahrávání.

Ale to už se dostávám moc pod povrch, je to RPG, tak si povíme něco o postavě, tvorba žádná není, což je hodně smutné, postava se orientuje postupnou hrou, zpočátku na boj, ale později přijdou na řadu i kouzla a kouzelné runy. Za každou úroveň dostanete 10 bodů, se kterými můžete naložit, jak chcete. 1 bod = plus 1 do síly či obratnosti nebo se můžete naučit stahovat kůži či vyndávat zuby. 10 bodů = jeden hlavní skill, to znamená jednoruční meče, luky, kuše, nebo třeba akrobacie, plížení, otevíraní truhel, kradení a konečně magie.

Skilů není rozhodně moc, ale zase to není moc komplikované.

Co říci o zbraních - průměrný počet , ty lepší jsou jižObrazek nápadité i pěkné na pohled, hra vám dává na výběr z čtyř druhů. Obouruční / jednoruční zbraně a luky / kuše. Mečů a palic je sice docela dost, totéž se dá říct i o lucích, ale kuší je žalostně málo (asi jen 5 druhů). No a s kouzlama to taky není nijak kouzelné :-) A s čím budete bojovat - různých monster je ve hře docela dost, velkou slepicí počínaje, přes mouchy taky velké, malé dinosaury a kostlivci konče.

Ještě bych chtěl doplnit, že hra je docela logická a některé místa jsou svým řešením perfektní - mečem na kamenného golema, to ne, tomu ublíží jen kladiva a palice, ani šípy kostlivce nepoškodí, co udělat s velkým trollem, no přece zmenšit pomocí svitku! Tyhle nápady opravdu potěší.

A co grafika, na dnešní dobu průměr, ale v době vývoje to byla jasná špička, příroda v Gothicu je opravdu živá a krásná. Prostě radost pohledět! Ozvučení je také docela kvalitní, ale hudba nepříliš výrazná. Celkově spíš průměr. Dostáváme se k chybám a těch je docela dost, tak například funkce quickload mi vyloženě chybí, protože load trvá hódně dlouho, také ovládání, které nepotřebuje myš je lehce debilní a potřebuje hodně tréninku. A co ještě, ptáte se, kupa bugů! Ale i v nové verzi 1.08 je jich požehnaně.

ObrazekCelkové hodnocení - vynikající hra, která pobaví, je graficky hezká, ale strhává jí nepovedené ovládání a kupa bugů. Nyní je již na trhu Gothic 2, který vypadá graficky ještě lépe, a celkově se vše zdá lepší. Na druhou stranu , aby jste si dvojku plně vychutnali, chtělo by to znát jedničku a ta byla nedávno jako plná hra v Levelu v češtině, takže je plně přístupná a hlavně levná.

(Alexander Savynets)